پرسپولیس همیشه پیروز

باشگاه پرسپولیس یک باشگاه بزرگ و پر تماشاچی در سطح کشور است

پرسپولیس همیشه پیروز

باشگاه پرسپولیس یک باشگاه بزرگ و پر تماشاچی در سطح کشور است

تاریخچه توپ فوتبال جام جهانی

قطعا میلیادرها هوادار فوتبال با این جمله «اووه زیلر» اسطوره فوتبال آلمان که گفته بود:«راز فوتبال در توپ آن است» موافق و مخالف ، آن را قبول دارند.فوتبال پر طرفدارترین رشته ورزشی بر روی کره خاکی است و همین امر مسابقات جام جهانی فیفا را به مهمترین رویداد ورزشی جهان تبدیل کرده است. شرکت تولید کننده کالاهای ورزشی «آدیداس» از جام جهانی 1970 مکزیک تاکنون مسئولیت تولید توپ رسمی این رقابت ها را بر عهده داشته است اما شاید خیلی از هواداران فوتبال ندانند که این توپ چگونه تولید می شود. در اولین فینال جام جهانی در سال 1930 به خاطر اصرار دو تیم فینالیست به استفاده از «توپ های مخصوص تیم خود»


قطعا میلیادرها هوادار فوتبال با این جمله «اووه زیلر» اسطوره فوتبال آلمان که گفته بود:«راز فوتبال در توپ آن است» موافق و مخالف ، آن را قبول دارند.فوتبال پر طرفدارترین رشته ورزشی بر روی کره خاکی است و همین امر مسابقات جام جهانی فیفا را به مهمترین رویداد ورزشی جهان تبدیل کرده است.

شرکت تولید کننده کالاهای ورزشی «آدیداس» از جام جهانی 1970 مکزیک تاکنون مسئولیت تولید توپ رسمی این رقابت ها را بر عهده داشته است اما شاید خیلی از هواداران فوتبال ندانند که این توپ چگونه تولید می شود.

در اولین فینال جام جهانی در سال 1930 به خاطر اصرار دو تیم فینالیست به استفاده از «توپ های مخصوص تیم خود» ، از دو توپ مختلف در هر دو نیمه استفاده شد اما از آن به بعد کشور میزبان اجازه یافت که توپ مسابقات را تامین کند.

در آن زمان توپ ها عمدتا از 12 تکه ساخته می شدند اما در جام جهانی 1954 از یک توپ 18 تکه ای در بازی فینال استفاده شد و از آن به بعد تا سال 1966 انواع توپ ها مورد استفاده قرار گرفتند.

به تدریج و با توجه به پیشرفت سریع فوتبال در چند دهه بعد ، کارشناسان تلاش های مستمری را برای تولید «توپ های بی نقص» انجام دادند.

نخستین بار آدیداس در سال 1970 یعنی 40 سال پیش و در شهر مکزیکوسیتی توپ جام جهانی را تولید و برای اولین بار آن را نامگذاری کرد. توپ «تلستار» ، توپی چرمی مرکب از 32 قطعه سیاه و سفید بود که به عنوان گردترین توپ آن دوره شناخته شد سپس توپ «دورلست» ساخته شد و بعد از آن نوبت به توپ «تانگو» رسید که در جام جهانی آرژانتین 1978 مورد استفاده قرار گرفت. این توپ به عنوان یک مدل برای پنج جام جهانی بعد نیز به کار رفت.

توپ «تانگو اسپانا» در جام جهانی 1982 عرصه ظهور توپ هایی از جنس مواد مصنوعی بود که گرچه اصولا از چرم ساخته می شد اما استفاده از یک لایه ضد آب پلی یورتن، آن را به یک محصول واقعی از عصر تکنولوژی تبدیل کرده بود. توپ های «آزتکا» ، «اتروسکو» و «کوئسترا» نیز به همین شکل ساخته شدند.

توپ «تریکالر» جام جهانی 1998 اولین توپ رنگی بود که استفاده شد در حالی که توپ های «فیورنووآ» و «تیمگیست» که در جریان مسابقات 2002 و 2006 مورد استفاده قرار گرفتند ، به دلیل گردی، دقت و مقاومت بیشتری که داشتند، انقلابی را در این زمینه به وجود آوردند.

نام توپ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی «جابولانی» به معنای «جشن» به زبان زولو از زبان های رسمی این کشور است.
توپ جابولانی یازدهمین توپ تولیدی آدیداس برای جام جهانی بوده و هر یک از رنگ های یازده گانه روی آن نماینده یکی از بازیکنان تیم است.


طراحی توپ 2 عنصر مهم مردم آفریقای جنوبی را می ستاید: تنوع و هارمونی.

جابولانی مزایای بسیاری دارد. این توپ فقط از هشت تکه ساخته شده است.

روی آن شیارهای بافتی نعلی شکلی حس می شود که بالاترین میزان کنترل، پروازی محکم و مهاری کامل را در هر شرایطی به بازیکن می دهد.

توپ رسمی دیدار فینال جام جهانی 2010 قرار است امروز سه شنبه طی مراسمی در ساختمان مرکزی شرکت آدیداس در آلمان رونمایی شود.

در این مراسم علاوه بر روسای شرکت آدیداس ، فرانس بکن باوئر قیصر فوتبال آلمان و همچنین «کارلوس آلبرتو پریرا» سرمربی تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی حضور خواهند داشت.

توپ جام جهانی 2010 اولین بار در دسامبر سال گذشته در مراسمی با حضور دیوید بکام در کیپ تاون به نمایش درآمد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد